FANDOM

Logo Mass Effect

Mass Effect – stworzona przez kanadyjskie studio BioWare seria fantastycznonaukowych komputerowych gier fabularnych, wydana na platformy Microsoft Windows, Xbox 360 i PlayStation 3. Mass Effect łączy ze sobą elementy science-fiction, gier akcji, fabularnych i third-person shooterów. Początkowo została zaplanowana jako trylogia, jednak po jej zakończeniu seria jest kontynuowana za sprawą gry Mass Effect: Andromeda i powiązanych z nią mediów. Seria osiągnęła duży sukces komercyjny i otrzymała bardzo dobre oceny recenzentów. Gry są chwalone za fabułę, postaci i romanse między nimi, wybory fabularne i głębię galaktyki.

Akcja serii osadzona jest w przyszłości, w której ludzie dzięki odkryciu technologii protean rozprzestrzenili się po Drodze Mlecznej i poznali inne inteligentne rasy. Bohaterem trylogii jest komandor Shepard, który zostaje pierwszym w historii ludzkim Widmem. Podczas wykonywania misji towarzyszy mu dwuosobowa drużyna postaci niezależnych kierowanych przez sztuczną inteligencję. Członków drużyny można rekrutować z różnych miejsc odwiedzonych przez głównego bohatera, w wyniku czego dołączają oni do załogi jego statku SSV Normandia. Głównym celem gracza jest uratowanie galaktyki przed mechaniczną rasą Żniwiarzy i ich popleczników, którzy chcą zniszczyć wszystkie wysoko rozwinięte cywilizacje.

Ostatnią produkcją z udziałem komandora Sheparda jest Mass Effect 3, a wszystkie trzy gry, w których się pojawił, powszechnie nazywane są „trylogią”. Począwszy od Andromedy, zmienił się główny bohater, wrogowie, założenia, jak również miejsce akcji – fabuła przeniesiona została sześćset lat w przyszłość do galaktyki Andromeda.

Seria Edytuj

Gry Edytuj

Główne gry Edytuj

ME pl cover ME2 pl cover Mass Effect 3 - okładka Mass Effect - Andromeda okładka
Mass Effect Mass Effect 2 Mass Effect 3 Mass Effect: Andromeda

Gry i aplikacje mobilne Edytuj

Mass Effect Galaxy Mass Effect Infiltrator Splash Screen Mass Effect 3 - Datapad APEX HQ
Mass Effect Galaxy Mass Effect: Infiltrator Mass Effect 3: Datapad Andromeda: APEX HQ

Powieści Edytuj

Mass Effect - Objawienie Mass Effect - Podniesienie Mass-Effect-Odwet Mass Effect Deception
Objawienie Podniesienie Odwet Deception
Nexus - Początek
Andromeda:
Nexus – Początek

Komiksy Edytuj

Serie wydawnicze Edytuj

Mass Effect - Odkupienie ME-Evo1-Carnevale ME-Inv1-Carnevale Mass Effect - Homeworlds nr 1
Odkupienie Evolution Invasion Homeworlds
Mass Effect - Foundation nr 4 Mass Effect - Discovery nr 1
Foundation Discovery

Wydania jednozeszytowe Edytuj

ME-Incusion-inquisition ME Conviction cover Blasto Eternity is Forever cover Mass Effect HWLB cover
Incursion / Inquisition Conviction Blasto: Eternity is Forever He Who Laughs Best

Filmy Edytuj

Paragon Lost Cover Logo Mass Effect
Paragon Lost Mass Effect

Chronologia wydarzeń Edytuj

Uwaga: Niektóre tytuły z listy, zwłaszcza komiks Homeworlds, rozgrywają się na przestrzeni wielu lat, przeskakując od wydarzeń z przeszłości, poprzedzających wydarzenia z pierwszej gry, do wydarzeń rozgrywających się w trakcie gier, ale w innym miejscu. Lista 2. poziomu oznacza, że cała fabuła produkcji rozgrywa się równolegle z grą.

Franczyza Edytuj

Poza produktami wymienionymi powyżej, ukazało się również wiele gadżetów powiązanych z serią, jednak nierozwijających wiedzy o niej, takich jak figurki, breloki, karty do gry itd., jak również inspirowana Mass Effect wersja gry planszowej „Ryzyko” oraz atrakcja „New Earth” w wesołym miasteczku California’s Great America w Los Angeles. Poniżej wymieniono jedynie książki, które bezpośrednio powiązane są z uniwersum i w niektórych przypadkach zawierających dodatkowe informacje na jego temat.

Książki Edytuj

  • Galactic Codex: Essentials Edition 2183 – broszurka zawierająca podstawowe informacje fabularne o uniwersum Mass Effect, dołączana do limitowanej kolekcjonerskiej edycji pierwszej części gry
  • The Art of Mass Effect – 175-stronicowy artbook wydany równolegle z pierwszą grą, zawierający grafiki koncepcyjne postaci, scenografii i technologii. Wydany w listopadzie 2007 roku przez wydawnictwo Prima Games.
  • Mass Effect 2 Collectors’ Edition Art Book – artbook dołączany do kolekcjonerskiego wydania Mass Effect 2
  • The Art of Mass Effect 3 – artbook dołączany do kolekcjonerskiego wydania Mass Effect 3
  • The Art of the Mass Effect Universe – kompilacja artbooków z oryginalnych trylogii, zawierająca również nieprezentowane nigdy wcześniej grafiki koncepcyjne. Wydana 8 lutego 2012 roku. Dostępny również w limitowanej edycji, której nakład wyniósł 1500 sztuk, zawierającej 24-stronicowy rozdział Art of the Comics.
  • The Art of Mass Effect: Andromeda – artbook wydany w okolicach premiery gry, liczący 184 strony.
  • Mass Effect Adult Coloring Book – kolorowanka dla dorosłych, zawierająca 45 grafik do pokolorowania, pochodzących z trylogii i Andromedy.

Seria Mass Effect
Główna seria Mass EffectMass Effect 2Mass Effect 3AndromedaTrilogy
Gry mobilne Mass Effect GalaxyMass Effect: InfiltratorMass Effect 3: DatapadAndromeda: APEX HQ
Zawartość do pobrania Mass EffectMass Effect 2Mass Effect 3
Książki ObjawieniePodniesienieOdwetDeceptionNexus: Początek
Komiksy Serie: OdkupienieEvolutionInvasionHomeworldsFoundationDiscovery

Minikomiksy: IncursionInquisitionConvictionBlasto: Eternity is ForeverHe Who Laughs Best

Filmy Paragon LostMass Effect