FANDOM

Ciemna energia – nazwa nadana uniwersalnej „piątej sile” zaobserwowanej przez ziemskich astronomów pod koniec XX wieku. Podobnie jak grawitacja, ciemna energia wpływa na wszelką materię w galaktyce, oddziałując na poziomie kosmologicznym i subatomowym. Ujemne ciśnienie, jaką wywiera ciemna energia na materię Wszechświata, sprawia, że ten bezustannie się rozrasta.

Charakterystyka Edytuj

Ciemną energią można manipulować dzięki wykorzystaniu niezwykle rzadkiego pierwiastka zero. Wystawione na działanie silnych prądów elektrycznych, piezo tworzy ciemną energię, którą można wykorzystać do stworzenia pól efetku masy, zwiększających lub zmniejszających masę wszystkich znajdujących się w ich wnętrzu obiektów. Biotycy, ze względu na znajdujące się w ich ciałach węzełki piezo i naturalne impulsy elektryczne, mogą we własnym zakresie generować ciemną energię i manipulować nią, jest to jednak czynność niezwykle wycieńczająca.

Ciemna energia i pola efekty masy mają szerokie zastosowanie w przemyśle i naukach technologicznych. Najbardziej znaczące ich wykorzystanie to podróże z prędkością nadświetlną, umożliwiające szybkie pokonywanie ogromnych odległości, tym samym przyspieszając badanie i kolonizowanie kosmosu.

Występowanie Edytuj

Po bitwie o Cytadelę, wzrosło zainteresowanie ciemną energią. Quarianie badający jedną ze swoich dawnych kolonii na Haestromie odkryli, że jego słońce – Dholen – starzeje się przedwcześnie pod wpływem ciemnej energii. Gianna Parasini ze Służb Wewnętrznych Noverii wspomina, że jej pracodawcy są zaniepokojeni tym, że ich klienci coraz bardziej interesują się tym właśnie zagadnieniem.

Ciemną energię wykorzystywał również tajemniczy obiekt Rho znaleziony w pasie asteroid w układzie Bahak, który wykorzystywał ogromne ilości ciemnej energii do zachowania chroniących go barier, dzięki czemu mógł w dalszym ciągu transmitować enigmatyczne sygnały. Pobliski przekaźnik Alfa, najstarszy znany przekaźnik masy w galaktyce, również wykorzystywał ukryte źródła ciemnej energii. Po drobnych zmianach, mógłby wykorzystać ją do szesnastokrotnego zwiększenia swojego zasięgu, a przekazywana przez niego energia mogłaby dotrzeć nawet na Cytadelę.

Niewykorzystane pomysły Edytuj

Według Drew Karpyshyna, głównego scenarzysty gier i autora powieści, motyw ciemnej energii miał być znacząco rozwinięty w Mass Effect 3 i to wokół niego miało koncentrować się oryginalne zakończenie całej trylogii. Autor odszedł jednak z BioWare niedługo po zakończeniu prac nad Mass Effect 2. W wywiadzie udzielonym w czerwcu 2013 roku serwisowi VGS wyjawił, że nigdy nie udało mu się dokończyć prac nad tym wątkiem, wobec czego nie wiadomo dokładnie, w jaki sposób ciemna energia łączyłaby się ze Żniwiarzami i ich „żniwami”. Zdradził jednak kilka pomysłów, które rozważano:

  • „ze względu na techno-naukową magię, której jeszcze nie zdefiniowaliśmy”, z ciemnej energii korzystać mogły wyłącznie istoty organiczne, ale jej używanie prowadziłoby do odkształcania kontinuum czasoprzestrzennego.
  • Żniwiarze unicestwiali istoty organiczne, ponieważ te z czasem zaczynały korzystać z biotyki i ciemnej energii, co przyspieszało nadejście koniec Wszechświata.
  • Żniwiarze nie chcieli dopuścić do Wielkiego Kolapsu, ale można było to osiągnąć wyłącznie dzięki biotyce, którą sami nie władali. Z tego też powodu unicestwiali kolejne cykle, oczekując momentu rozwinięcia się cywilizacji, która opanuje biotykę w stopniu odpowiednim do położenia kresu zagrożeniu. Bliscy ideału byli proteanie i asari.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki