FANDOM

Morinth

Ardat-Yakshi (w dawnym dialekcie asari: demon nocnych wiatrów) to określenie asari cierpiących na rzadkie schorzenie genetyczne.

Opis Edytuj

Schorzenie, na które cierpią ardat-yakshi, uniemożliwia im normalne złączenie umysłów podczas kopulacji – zamiast tego wypalają one układ nerwowy partnera lub partnerki, prowadząc do trwałego uszkodzenia jego mózgu lub śmierci.

Dla nosicielki schorzenie nie jest szkodliwe w sensie fizycznym, jest jednak silnie uzależniające i może wywoływać skłonności psychopatyczne. Chociaż niektóre ardat-yakshi twierdzą, że schorzenie jest genetycznym przeznaczeniem asari, przeczy temu fakt, że nosicielki nie są zdolne do płodzenia potomstwa – same są bezpłodne, zaś ich partnerki umierają po kopulacji.

Tło kulturowe Edytuj

W dawnych czasach asari czciły ardat-yakshi jako boginie zniszczenia, czyniąc je czarnymi charakterami eposów i legend. Wbrew obiegowym opiniom o niewielkiej liczbie ardat-yakshi, na schorzenie cierpi około jednego procenta populacji asari, jednak w większości są to lżejsze przypadki.

Schorzenie zdiagnozować można we wczesnym dzieciństwie, ale ponieważ jest nieuleczalne, ardat-yakshi otrzymują wybór: odizolowanie w zakonie wraz z innymi nosicielkami lub śmierć.

Gdy asari zaistniały na scenie galaktycznej, ich rząd rozpoczął kampanię mającą na celu ukrycie przed innymi rasami faktu istnienia ardat-yakshi, obawiając się, że może to zagrozić ich pozycji. Drastyczne środki podyktowane są tym, że ardat-yakshi z każdym kolejnym zabójstwem staje się potężniejsza, a zarazem coraz bardziej się uzależnia. Nie wiadomo, czy rasa bądź charakter partnera mają jakiekolwiek wpływ na to, o ile potężniejsza staje się asari, jednak Morinth w ciągu czterech wieków działalności zyskała moce i doświadczenie starszej od niej o pięćset lat Samary.

Ardat-yakshi przebywające w klasztorze zajmują się produkcją cenionego w galaktyce miodu pitnego. Osobniczki, które nie wykazują zachowań psychopatycznych, mają prawo do odwiedzenia pod ścisłym nadzorem rodzinnej planety asari, Thessii.

Istnieją podejrzenia, że to właśnie ardat-yakshi są przyczyną dyskryminacji asari "czystej krwi".

Według Morinth ardat-yakshi są genetycznym przeznaczeniem asari, pomimo tego że osobniki cierpiące na to schorzenie są bezpłodne.

Mass Effect 3 Edytuj

Banshee

Podczas jednej z misji pobocznych Shepard trafia do klasztoru, w którym odizolowywane są ardat-yakshi. Spotyka tam Rilę i Falere – dwie córki Samary – oraz ją samą, jeśli ta przeżyła w drugiej części. Nosicielki schorzenia stały się celem ataku Żniwiarzy, którzy zamienili je w bansheezombie władające potężną biotyką. Jeśli wcześniej Shepard oszczędził Morinth, ta pojawia się na Ziemi jako ardat-yakshi, którą należy zabić tak samo jak pozostałe sługi Żniwiarzy.

Ciekawostki Edytuj

  • „Ardat” może stanowić nawiązanie do akadyjskiego słowa Ardat-lili, będącym środkowowschodnim określeniem bogini burz Lilith. „Yakshi” może z kolei nawiązywać do jakszów, przyjaznych bóstw natury z wierzeń kultur południowoazjatyckich. W wierzeniach indyjskich, buddyjskich i dźinistycznych jakszi (lub jakszini) przedstawiana jest jako bóstwo ziemi zapewniające płodność.
  • Ardat-yakshi mogą być inspirowane średniowiecznymi podaniami o sukubach – demonach przybierających postać atrakcyjnych kobiet. Po przybraniu kobiecej formy sukub uwodziła mężczyzn, najczęściej kusząc stosunkiem seksualnym, co prowadziło do pogorszenia stanu zdrowia mężczyzny lub jego śmierci.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki